KADOKAWA『10代からの政治塾 子どもも大人も学べる「日本の未来」の作り方』(泉房穂 著)リンク
F. Izumi (2024) 10 Dai kara no Seijijuku Kodomo mo Otona mo Manaberu ‘Nihon no Mirai’ no Tsukurikata KADOKAWA
英語訳は私の訳で正式なものではありません。10代と書いていますが、大人にも役に立ちます。
図書館をうろうろしていてたまたま目に留まった本だったのですが、ラッキーでした。
この本では、政治と地方自治が日本でどのように機能しているのかの基礎を説明していますが、それだけには留まらず、その背後にある思想が説明されています。ジャン=ジャック・ルソーやマックス・ウェーバーといった学者を引き合いに出しながら、著者の泉房穂さんが何を重要だと考えているかを語っています。(宮台先生もよく引用しているので、なんとなく馴染み深い!)
この本の帯に「最も受けたい政治の授業!!」とあるのは決して誇張ではありません。
この本に書かれていることは、中学か高校の公民の授業か何かで習ったような気がしますが、当時はそれほど印象に残りませんでした。この本では、ルールやシステムとしてではなく、コンテクストと共に説明しているので、政治がよく分かります。前述の通り大人にとっても良い本ですが、やはり将来世代である子供たちにもっと読んでもらいたいなと思います。
この本を読んでいて泣けて来た事には驚きました。え・・・だって、ストーリーとか何もない指南書みたいなものだよ・・・?
と言いつつ、本日の「あったずもな」
時代劇『鬼平犯科帳』シリーズ最新作の初日舞台挨拶に行って来ました。初日舞台挨拶を観に行くのも、映画館で時代劇を観るのも初めてです。全ては歌舞伎界の新スター、八代目市川染五郎を観る為です。彼が出演する歌舞伎を何度か観ましたが(それについてはまた後日書くと思いますが)、彼には唯一無二のオーラ、圧倒的な素質があります。
ですが、今回それ以上に感心したのは、父親十代目松本幸四郎の演技でした。たった一瞬の表情で、全てを伝えます。
ここ暫く、東京を離れようと考えていて『私の見た未来』を読んでからは一層そう思っていますが、どうせまだ東京にいるわけなので、せっかくだから東京を満喫しています。
映画自体はよくできたエンターテインメントで、好きでした。
Title translation is mine. It says for teenagers, but it’s actually useful for adults, too.
I was strolling at the library and this book just caught my eyes. I’m glad it did.
It explains the very basics of politics and local autonomy, how it works in Japan. However it doesn’t stop there. It explains what’s thoughts are behind. Tells what the author Fusaho Izumi thinks is important, referring the academia such as Jean-Jacques Rousseau or Max Weber. (Miyadai-sensei also often refers them, so I also feel somewhat familiar!)
The book’s copy, which says, “The Politics Lesson You Most Want to Take,” is not an exaggeration.
I think I learned the things in the book at a civics class or something at junior high or high school, but nothing was so vivid at that time. Since it’s explained with the context and not explained as rules or systems in this book, it much more makes sense. As I said, it’s a good book for adults as well, but I hope that children, who are the future generations, will read this book even more.
I’m very surprised that this book actually made me cry. Can’t believe it… it’s a kind of guidebook without a story.
Having said that, today’s ‘time for that’
I went to the opening day stage greeting of the newest film of the Japanese period drama (originally novel) Onihei Hankacho series. It was the first time I went to the opening day stage greeting and even the first time watching a Japanese period drama at a cinema. It was all for the new kabuki star, Somegoro Ichikawa VIII. I’ve watched stage he appeared a few times, and I’ll probably write about that later, but he has such a one and only aura, unparalleled aptitude.
However, what I was astonished even more was his father, Koshiro Matsumoto X’s acting. Just his one look… can tell everything.
I’ve been thinking about moving out from Tokyo quite sometime, especially after reading “The Future I Saw” but since I’m still in Tokyo anyway, it seems I’m making the most of it for now.
The film itself was a well made entertainment, and I liked it.