8月5日に広島フォーラムと、8月6日に慰霊碑巡りと碑前祭に参加しました。
平和フォーラムは、日本マスコミ文化情報労組会議(MIC)が毎年開催しており、私が参加する労働組合の上位団体が加盟しています。今年は広島の番でした。
参加者の多くはマスメディア業界の方々ですが、彼らから迸る、平和を守る為のメディアの役割に対する使命感を感じました。私の所属する労働組合はメディア産業というより文化産業の労働組合なので、これには少しカルチャーショックを受けました。ですがフォーラムでも強調されていたように、戦争や原爆を自分事として捉える方法として、戦争にまつわる個々の物語を知る事(例えばこのプロジェクトのように)の他に、自分が情熱を持てるものと平和運動を合わせるという方法があります。なので私も、私なりの平和活動を見つけたいと思います。
フォーラムの後は、広島平和記念資料館に行きました。凄惨な展示物が伝えてくる事は、人間の愚かさです。これはアメリカによる人体実験以外の何物でもないなとも感じました。この資料館に来たのは2回目ですが、今回は自然に原爆をそのように捉えました。ここ数年、ビデオニュースドットコムやら何やらのお陰で少し成長したという事かもしれません。
一つ希望が持てた事は、慰霊碑巡りの際、MICの幟に興味を持ったのか、原爆慰霊碑ガイドボランティアをされていた中国新聞労組OBの方に惹きつけられたのか、男子学生が2人いつの間にか合流していた事です。近年、広島の平和学習が減っていると聞いたので(と言っても日本全体から見ればかなりやっていますが)、若者が平和に関心を持っている様子を目撃した事は、希望が持てる出来事でした。
何でもオンラインで済ませられる昨今ですが、とりわけ広島という特別な場所で、人々が集まり、熱を共有し、平和の為に祈り、励まし合うという事はとても意義のある事だと思いました。こうした経験ができ、非常にラッキーだったと思います。労働組合が費用を負担してくれて。(え、そこ?!)広島観光を満喫する事も忘れませんでした!驚いた事に厳島神社は工事中で見られませんでしたが。
と言いつつ、本日の「あったずもな」
だいぶ経ってしまいましたが、3月に野村萬斎さんの世田谷パブリックシアターの芸術監督としての最後の舞台を観に行きました。
シェイクスピア「ハムレット」の習作だったのですが、(バレエ以外で)シェイクスピアの作品を観るのも、習作を観るのも初めてでした。役者は台本を手に持っており、衣装も舞台装置も小道具もとてもシンプルでした。非常に面白かったです。いつか完成版も観たいです。そして野村裕基さん(萬斎さんの息子)の才能・・・これが初演劇(狂言ではなく)である事なんて関係ないんだなと思いました。
世田谷パブリックシアターのデザインもとてもユニークで魅力的でした。もっと演劇を観に行きたいものです。
I joined Hiroshima Forum on 5th August, and cenotaph tour and the ceremony in front of the monument pledging allegiance to war on 6th August.
The peace forum is an annual forum held by Japan Mass Media Culture Information Workers’ Union Conference (MIC). The leading group of the labour union I belong to joins MIC. It was Hiroshima’s turn this year.
Many of the attendees are from mass media industry. I felt their overflowing sense of mission toward media’s role in protecting peace. Our labour union is based rather on culture industry than media industry, so it was a bit of culture shock for me. However, it was emphasized in the forum, that one method to regard the issue of war/atomic bomb as our own things, is to use something you can passionate about to combine peace activity, as well as getting to know individual story of the war (such as this project). So I’d like to find my way to do a peace activity.
After the forum, I went to Hiroshima Peace Memorial Museum. What the gruesome exhibits tell is the human folly. I also felt it was nothing but testing on living people by US. It was my second visit to the museum, but it was much more natural to perceive the atomic bombing as such thing this time. Perhaps I’ve grown to some extent thanks to videonews.com etc. these years.
What was hopeful was that during the cenotaph tour by MIC, whether they are lured by the MIC banner or attracted by the Chugoku Newspaper labour union alumni, who was the volunteer guide for the cenotaph for the a-bomb victims, two university students somehow joined us before we really noticed. I also heard at the the forum that Hiroshima’s peace education used to be very active, but it’s decreasing these days (though it’s sill a lot compared with many other parts of Japan). So witnessing young people interested in peace is a hopeful experience.
These days, everything seem to be able to be done online, but I felt it is very meaningful for people to get together, sharing the heat among people, praying together, encouraging each other, especially in such special place like Hiroshima. I’m very lucky to have had such a chance thanks to the labour union, which covered the travel expense for me. (… that’s the point?) I didn’t forget enjoying Hiroshima sightseeing and food, though surprisingly Itsukushima Shrine archway was under repair and couldn’t see it!
Having said that, today’s ‘time for that’
It’s been quite a while now, but in March, I went to watch Mansai Nomura’s last stage as the Artistic Director of the Setagaya Public Theater.
It was study of Shakespeare’s Hamlet. It was the first time for me to watch Shakespeare’s stage play (except for ballet) and also the first time to watch study. The actors had scripts in their hands, the costumes, stage decorations and props were very simple. Very interesting. I’d also like to watch the completed version someday. The talent of Mansai Nomura’s son… it seems it doesn’t matter that it’s his first play (not kyogen).
Setagaya Public Theater’s design was also unique and attractive. Hope I’ll have more chances to see stages there.