映画「鶴彬 こころの軌跡」Film “Akira Tsuru, Trajectory of the Heart”

映画イベントのチラシ
Film event flyer

午前中に試験を終え、ようやく時間がとれるようになったので(と言ってもそれまで勉強していたというは言い難いのですが・・・気持ちの問題です)、「鶴彬 こころの軌跡」という映画を観に行きました。

反戦川柳人の鶴彬のことは、小説『アンブレイカブル』を読んで知りました。
過去のブログ記事『アンブレイカブル』参照

小説の中では、彼の川柳がいくつか引用されていますが、それを読んだ時、何て的確で、刃物のように鋭い言葉だろうと感じました。「ペンは剣よりも強し」って本当だったんだなと実感しました。

低予算映画のご多分に漏れず、映画全体のクオリティーはテレビのスペシャルドラマみたいな感じでしたが、脇を固めるキャストの演技は素晴らしく、主人公の演技も映画が進むにつれて良くなりました。この手の映画は、歴史を知る上でとても重要だと感じます。

もちろん凡人なら良いという意味ではありませんが、それにしても、こんなに才能のある若者が治安維持法のせいで命を落とす事になるなんて、本当に酷いと思います。映画の中では、拷問により殺された後の小林多喜二の遺体の写真も出て来ました。小林多喜二も治安維持法の犠牲者として有名ですが、鶴彬と同じ年で亡くなっています。

日本は治安維持法の被害者に謝罪もしておらず、補償も全く行っていません。被害者の中の生存者はもう100歳代のようで、補償を受けらるまでに、どれほどの時間が残されているか、分かりません。

一方で、殺人者の中川成夫(小林多喜二の虐殺した担当者)は、罪に問われず、築地署長に出世し、東京滝野川区長になった後、東映取締役興行部長や東京北区教育委員長などを歴任しました。何ていう世の中だ。

治安維持法犠牲者国家賠償要求同盟に加入する事を決めました。宮台先生も、他人が受けた理不尽に対して怒らなければならない、みたいな事言ってたし。

紙の署名しかないようで、少し面倒かもしれませんが、国家賠償を求める署名にご協力をお願いします。
治安維持法犠牲者国家賠償要求同盟のウェブサイト リンク

と言いつつ、本日の「あったずもな」

もういい加減、このテトリスの家(家具や物がテトリスのように配置されている家)には我慢ならなくなってきました。早くもっと広いところ(そして食洗器のあるところ)に引っ越したい!とある本を読んでから、より一層そう思います。

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I went to watch the film “Akira Tsuru, Trajectory of the Heart” (*this title translation is mine), as I finished an exam in the morning and then had more time (though I can’t say I was actually studying… it’s a matter of feeling).

I became to know the wartime Senryu (comic haiku) poet Akira Tsuru when I read the novel “Unbreakable”.
Link to my past blog post “Unbreakable”

The novel cites some of his Senryu works, and I was astonished how sharp and exact his words were, they were like sharp-edged knife. I understood that “The pen is mightier than the sword” was true.

Overall quality of the film was like “special drama” aired on tv, perhaps the typical quality of the low budget work in terms of visual effect etc., but the supporting casts’ acting was superb, and the leading actor’s acting got better as the film progressed. I think kind of film is important for getting to know the history.

Of course so are for ordinary people, but it’s sad that the geniuses like that passed away in his youth because of the Maintenance of the Public Order Act (act, which oppressed citizens opposing war during the war time). There was actually also a photo of Takiji Kobayashi body after he was tortured to death in the film. He died at the same age as Akira Tsuru, a victim of that law, likewise.

Japan has done no apology or no compensation for the victims at all. The survivors among the victims of the law seem to be in their 100s. We don’t have much time left.

On the other hand, the murderer Shigeo Nakagawa, (a person who is in charge of the slaughter of Takiji Kobayashi) was not charged after the war, promoted to the superintendent of Tsukiji, and turned to Takinogawa ward mayor and became the chairman of the board of the education of Kita ward (of Tokyo), as well as the board member of the film company Toei. What a world.

I decided to join Alliance for Demanding National Reparations for Victims of Maintenance of the Public Order Act. Miyadai-sensei also said something like we should get mad at the unreasonableness suffered by others.

It’s a little inconvenient that it seems to have paper based petition only, but please join us to request national reparation if you can.
Link to the Alliance for Demanding National Reparations for Victims of Maintenance of the Public Order Act website

Having said that, today’s ‘time for that’

I’m fed up with this “tetris (of furniture and goods) house” and really want to move somewhere bigger (plus has dish washer). Especially after reading a certain book, I’d like to move to suburb!

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光文社『衣食足りて、住にかまける』(島田雅彦 著)リンク
M. Shimada (2004) Ishoku Tarite, Ju ni Kamakeru, Kobunsha